torsdag 5 december 2013

Glöggpajer

Idag testade jag att göra glöggkakor, ett recept som jag fått av min kompis Malin.

Ingredienser
150 g smör
4 dl vetemjöl
1 krm salt
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 krm mald kardemumma
2 äggulor

Fyllning
4 ägg
2 dl creme fraiche
2 dl glögg
2 tsk vaniljsocker
4 msk sirap
2 dl russin
1 dl hackade valnötter

Först blandade jag alla ingredienserna till degen, som sen fick stå i kylskåpet under tiden som jag var iväg och tränade.
Haha - när jag tog ut den var den stenhård, jag hade varit borta i två timmar! Så degen fick stå en stund innan jag knådade ihop den och rullade ut den, för att sen skära ut jämna bitar. Dessa bitar tryckte jag ut i små aluminumformar.

Sen vispade jag äggen lite lätt, blandade ner resterande ingredienser och vispade ihop allt. Då jag inte hade kardemumma så tog jag lite malen ingefära istället. Hade helle inga valnötter i. Hällde över fyllning i varje form, jag fick ihop 18 stycken.

Så in i ugnen, 175 grader i cirka 20 minuter. Efteråt lät jag de svalna en stund. Vill man flasha till det lite, kan man sila över lite florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar