söndag 3 oktober 2010

Bröd på grötrester och råg


Jag tillhör dem som tycker om att äta frukost och gärna då vaknar hungrig ganska tidigt på morgonen. Ofta äter jag havregrynsgröt tillsammans med någon smörgås. Så här kommer ett bröd med lite grötrester i.

5dl ljummet vatten som man rör ut en halv jästtärning i och har som degspad i assistenten. Sedan tillsätter man:
en klick honung
lite rester av överbliven havregrynsgröt (kan tänka mig omkring 1-2dl eller något)
0,5dl Vetekli
0,5 dl linfrön
2 dl rågmjöl
2 dl Fullkornsvetemjöl (som i detta fall är köpt från en närbelägen gård)
Samt 4dl Vetemjöl special

Rör alltsammans några minuter i maskinen och tillsätt salt.
Stälp sedan upp i inoljad plastback och låt jäsa en knapp timme.

Sedan ut på bakbordet och dela upp i två delar, platta ut och vik ihop och låt jäsa sista 45min i korgar
(bilden efter att det har jäst)
Sedan in i ugnen i 45-50min på 225grader och gärna lite ånga i början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar