lördag 23 oktober 2010

Improviserat surdegsbröd

Visst är det kul att improvisera och mer eller mindre hitta på recept själv. Här är ett exempel på bröd som jag experimenterat samman utan någon kokbok eller bloggrecept.


Dagen innan:
Blanda samman 1,5dl rågsurdeg med 2 dl vatten och 1 dl fint rågmjöl och 3 dl vetemjöl.
Låt jäsa i en täckt och väl inoljad plastback över natten i rumstemperatur

Bakdagen:
På morgonen häller du över gårdagens lilla blandning i hushållsassistenten och tillsätter följande:
4dl ljummet vatten där du rört i någon flinga jäst (jästen kan uteslutas under sommaren)
1/2 dl fullkornsdinkel
7 1/2 dl Vetemjöl special
ett rejält knippe krossade linfrön

Rör samman i assistenten  i några minuter och tillsätt lite salt under omrörningen. Sedan borde man kanske ha tillsatt lite jonung eller sirap men det glömde jag i detta sammanhang.

När degen är färdigblandad så häller man över den återigen i inoljjad täckt plastback. Då brödet egentligen saknar jäst så behöver det nu ganska så god jästid. Jag jäste bröden först en timme vek sedan ihop degen till boll och plattade ut denna (i backen) och lade tillbaka att jäsa i nästan 2 timmar till.

Sedan upp på bakbordet, dela i två bröd. Platta till respektive deg och vik till limpor sedan jäsa ytterligare en timme med lite mjöl siktat över. In i ugnen på baksten uppvärmd till 225 grader i ca. 45 min. hade en plåt i botten på ugnen som jag hystade in någon dl vatten på när jag satte in bröden.

löjligt gott trots improvisationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar