torsdag 23 september 2010

Bakstenar

Säkerligen har du som läsare sett att jag ofta skriver att jag bakar vårt bröd på en baksten. En baksten är då helt sonika en sten som man lägger på ugnsgallret värmer upp och sedan då gräddar brödet på Det är fina grejer, det genom att använda en baksten så får man stenugnsbakat bröd i en vanlig ugn. istället för att ställa in brödet på en kall plåt i en varm ugn så hivar man in brödet på en varm häll. Detta resulterar i att det blir en knaprig skorpa på brödet runt om och att brödet oftast "reser sig" och blir högre. Jag tycker det kort och gott blir godare.

Det finns flera affärer affärer på internet som säljer Bakstenar. Men mitt råd är absolut, köp inte din sten där. Det är som att handla ved till huset på statoil eller liknande dvs hutlösa priser. Ibland 600-700kr för en enkel sten. Nej ta istället mått på ugnsgallrat och ta med dig detta till ditt närmsta stenhuggeri där du kan få en enkel sten för en knapp hundring (eller kanske tom en bytesaffär med en flaska vin?) och en slipad sten för något mer.

Min sten ?(på bild)
Den har jag faktiskt fått i 30 års present av några vänner. det är en 4 cm tjock slipad (på en sida och rugglig på andra sidan) granitsten från det lokala stenhuggeriet. Ren Kumla-sten alltså och fungerar prima.

Går att använda både utan bakplåtspapper men oftast lägger jag in bröden på ett silikonpapper jag har (blir enklare att sätta in)

2 kommentarer:

  1. Jag bakar också med baksten. Köpte en 4 cm tjock "trädgårdssten" i granit i en byggaffär. 59 kr! Som hittat! Har verkligen bara positiva saker att säga om bröden efter köpet av stenen. Det är häftigt att se vad som händer med bröden under de första 5 minuterna i ugnen. Man ser riktigt hur de höjer sig vilket jag inte upplevt på samma sätt med en vanlig plåt. Lycka till med alla din bröde på stenen.
    /Sara

    SvaraRadera