lördag 11 september 2010

Äppelbröd


Säkerligen har många med mig denna tid på året det angenäma problemet att trädgården dignar av mogna äpplen som man får lov ta vara på något sätt innan hösten blir allt för sen.

Så jag experimentera lite med ett äppelbröd

Skala och kärna ur 2 äpplen från den egna trädgården. Finhacka sedan dessa äpplen i små bitar.

Gör degvätska på 5 dl ljummet vatten med en halv jäst, häll i assistenten.
Blanda i äppebitarna i degvätskan tillsammans med en liten klick honung.
Blanda sedan i:
2dl Fullkornsdinkel
8dl Vetemjöl special

Kör några minuter med assistenten (blev denna gång en förhållandevis lös deg.)
Låt sedan jäsa i plastback ca. 50min

Häll ut på bakbordet. Dela i två. Platta till bitarna och vik till två limpor med skarven nedåt och låt jäsa 45 min till.

Värm ugnen med baksten till 250gr. ånga med blomspruta när du sätter in bröden. Baka 45 min.

Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar