söndag 5 september 2010

recept på pizzadeg med fullkorn

Helgens bakning var i stort sett samma bröd som förra helgen så det vore ju lagom roligt att skriva om.

I lördags bakade jag också pizza och visst är det så att även pizza är bröd?
Så här gör jag en riktigt god pizzadeg med fullkorn. (räcker till två fullstora pizzor.)


Blanda en kvarts jästtärning med 0,5dl vatten och 50gr vetemjöl. Låt stå och jäsa i en lite dryg timme under plastfolie så det blir en bubblig smet.

Häll sedan denna smet i assistenten och tillsätt 75gr fullkornsvetemjöl samt 100gr vetemjöl, samt salt. Kör i assistenten ca. 10min. Häll sedan ut på bakbordet och dela degen i två delar som du rullar till bollar. Dessa bollar låter du sedan jäsa en timme eller två under bakduk och kavlar sedan ut pizzabottnar. Riktigt gott med fullkorn i pizzadeg tycker jag.

Själv så tycker jag om klassiska pizzarecept
krossade tomater, skivad skinka, färska championer, riven ost och mycket oregano över äts lämpligen till en god öl.

2 kommentarer:

  1. Ett tips är att köpa mozzarella på willys, 70kr för en enkilos kloss, dels är det ju kanongott att äta med tomat,olivolja och lite krydda men det passar även väldigt bra att riva ner och ha på pizza, eller skiva färsk och lägga ut i ett solmönster på pizzan.
    En bonus är att det är väldigt lite laktos i mozzarella vilket gör att dom flesta laktosintolleranta tål det.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Mozzarella är riktigt gott på pizza.

    SvaraRadera