lördag 28 augusti 2010

Riktigt gott bröd med linfrön


Ibland så måste jag medge att jag bakar riktigt gott bröd. Idag blev det ett riktigt gott bröd i min smak, helt utan surdeg.

linfrön (krossade i mortel),rågkross och vetekli, allting sammantaget ung. 2dl. Rörde sedan ut detta med ung. 1dl kokande vatten och lät stå någon timme.

Smeten av ovanstående i assistenten medan jag rörde ut en halv jäst i 4dl ljummet vatten. rörde sedan samman detta i assistenten medan jag tillsatte en rejäl klick honung, en smörklick och krossad kummin.

Sedan tillsatte under omrörning ca. 8dl vetemjöl special och grovsalt. Lät jäsa i inoljad plastback i ca. 1 timme.

Sedan platta till degen och baka ut till två limpor som jag lät jäsa ca. 45 min. gräddade i ugnen i 45min på granitskiva. initialt 250grader och sprutade över lite vatten och sänkte sedan värmen till 225grader.

Smakade ljuvligt när det svalnat och serveras lämpligen till skivad leverpastej och inlagd ättiksgurka med en kopp kaffe.

1 kommentar:

  1. Vilket supergott och enkelt bröd! Det var värt att gå ner till butiken runt hörnet för att köpa vetekli. Gillade smaken och att det blev så segt och smarrigt. Tack för tipset :)

    SvaraRadera