söndag 4 juli 2010

Dinkelbröd

Passade på att baka två lättbakade ganska små Dinkelbröd.
Egentligen så tycker jag detta med hysterin kring hur fantastiskt dinkel är nästan lite löjligt. I alla fall jag tycker det smakar lika bra med vanligt fullkornsvetemjöl (om man använder fullkornsdinkel) som med dinkel. Förutom då att det oftast inte är så billigt att köpa dinkelmjöl. Men men denna gång så blev det bröd på dinkel och med tanke på att det var en ny påse jag öppnade så lär det återkomma med dinkel i recepten framöver
.
Recpetet (helt utan någon krånglig fördeg)
300g fullkornsdinkel
300g vetemjöl special
Någon deciliter rågsurdeg
4dl ljummet vatten
kummin som krydda
salt

Rörde samman allt i assistenten. Enligt expertisen så skall dinkel bearbetas länge så assistenten stod och gick i en dryg kvart säkert.

Stjälp sedan upp i inoljad plastback och lät sedan denna stå och jäsa en timme i rumstemperatur (vilket denna tid på året är att klassificera som varmt). Efter en timmes jäsning så mjölade jag in min hand och "stöttade" degen genom att ta i kanterna på degen i plastbacken och vika mot mitten runt om och sedan tryckte ut den i backen igen. Lät sedan degen stå och jäsa en knappt timme till.

bild tagen precis innan vikningen


Sedan upp på bakbordet och forma till två limpor


och sedan lade jag dessa limpor i korgar och lät jäsa ung. 45min


Sedan in i ugnen på stenen jag har där, på hög värme (250grader) och spray med blomspruta så det blir ångigt. Sänk värmen till 200-225grader efter några minuter och grädda i ca. 45-50min. Spraya på lite vatten då och då under gräddningen så blir det en god knaprig skorpa.

Så ser det förhoppningsvis ut ung. så här.


Smaka mumma!

2 kommentarer:

  1. Ball att du visar en annan sida av dig själv!
    Är nybiven pappa ( Mira är nu 6 veckor).
    Har följt din ekonomiblogg länge och har därgenom fått mig ett hum om vem du är. Angående adoption så vill jag verkligen reka detta. Hoppas verkligen ni kommer igenom nålsögat & blir föräldrar. Shit!, jag trodde jag var förberedd, men nä då. Det är så mycket mer. Bara spectrat från vrål till leende är enormt. I denna värme är livet lite tufft för våran lilla bebbe, allt e iallafall ok.
    Lycka till!
    <Moffar

    SvaraRadera
  2. Tack för värmande ord. Ja nålsögat är faktiskt passerat och våra adoptionshandlingar är på väg till Afrika i detta nu. Men det tar ju ett år till troligtvis innan vi får en liten.

    SvaraRadera