måndag 12 juli 2010

Improviserat surdegsbröd

Tja vad passar bättre än att improvisera när man behöver lite bröd

Fördeg på kvällen innan:
2dl vatten
2dl grovt rågmjöl
1 dryg deciliter rågsurdeg

Allting blandades i en skål som jag lät stå framme över natten i ett sommarvarmt hus.
Placera sedan på morgonen fördegen i assistenten


till fördegen med surdeg tillsatte jag sedan
3,5dl vatten
650g Vetemjöl special
lite sirap
en näve pumpakärnor
och lite salt och någon liten flinga jäst

Körde i sassistenten ett tag (kanske 10min)

och konstaterar att jag glömde tillsätta fett men vad gör väl det

Packade upp i plastback och lät jäsa 2 timmar eller något


Sedan ut i tre bröd, varav två i korgar och lät jäsa någon timme


och sedan in i ugnen i omkring 45 min


Inte så komplicerat och bröden fick egentligen jäsa för länge då dom sjönk ihop lite men man skall nog överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar