måndag 31 maj 2010

Baka Baguetter

Ljusa baguetter är ju något som tillhör var fest där det serveras buffé. Lite knöligt att göra på detta sätt men det blir mycket bra när det väl är färdigt.

Dagen innan en bjudning.
Rör samman följande i en skål
lite jäst
3 dl vatten
och 300g vetemjöl special

täck skålen med plastfolie och låt stå i kylen över natten

Festdagen
häll gårdagens blandning i assistenten tillsammans med
lite jäst
3 dl vatten
200g fullkornsvetemjöl
500g Vetemjöl special
lite salt

Knåda länge och väl så det bli gott om gluten i degen (kanske 10-15 min)


Häll över degen i en plastback och låt jäsa 1,5tim

Ta upp degen ur plastbacken och upp på bakborden och dela i 5 delar.
Kavla ut varje degklump tunt med en kavel och vik som "tortillas". låt dessa jäsa ca. 20min


Ta sedan varje vikt bröd och rulla försiktigt ihop till enlång rulle.
Det blir då en skarv i rullen som jäggs uppåt på en mjöl bakduk där du drar upp duken mellan bröden


Låt jäsa 1 tim och 15 min, vänd sedan bröden och snitta på baksidan strö över lite mjöl och in i ugnen (som är satt på 250grader.

Sänk värmen efter några minuter till 200grader och baka sammanlagt i ung. 25-30min.


Underbart gott och luftigt, går att baka helt utan fullkornsmjöl men jag föredrar lite mer motstånd i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar