fredag 7 maj 2010

Enkelt bröd med citronskal

Fördeg
2,5dl dl vatten
lite jäst
100g grovt Rågmjöl
150g Vetemjöl special

Lös upp jästen i vattnet och blanda samman med övriga ingridienser i maskin ca. 10 min. Häll upp fördegen i en inoljad plastback och ställ in och låt jäsa i kylen ett knapp dygn.

Huvuddeg
2,5dl vatten
lite jäst
Rivet citronskal från 2 citroner
650g Vetemjöl special
30g Olivolja
lite salt

Lös upp jästen i vattnet. Häll fördegen i maskin och tillsätt övriga ingridienser, knåda i ca. 10-12 min.


Häll upp i inoljad plastback och låt jäsa 1,5 tim.


Baka ut, den gång valde jag att göra fyra mindre limpor (ombyte förnöjer) som fick lov att jäsa de utbakade börden ung. en timme under bakduk. (med facit i hand så borde dom ha jäst en stund till)

Penslade bröden för jäsning med vatten och strödde över lite majsmjöl (polenta) över bröden så dom skulle bli lite snajsigt gula. snittade på längden före jäsning.


Värmde upp ugnen till 250grader och spraya bröden med en blomspruta när man satte in brödet i ugnen. Tyvärr glömde av jag av att sänka värmen vilket man givetvis borde gjort... blev bröd gräddade i 40min och lite smått brända denna gång. (men dom smaka i alla fall helt okej så jag tar tillbaka att dom vart brända.) Spraya över lite vatten direkt efter uttag så att dom krackelera.

Resultatet


Kan också konstatera att citronskal från 2 citron är ganska så smakrikt då hela köket doftade citron och bröden verkligen tog citronsmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar