söndag 16 maj 2010

Valnötsbröd

Idag blev det lite valnötsbröd enligt en "beställning" som inkom från min fru.

Fördeg
Gör en liten fördeg på morgonkvisten.
lite jäst
1/2 dl vatten
75g vetemjöl

Knåda i några minuter och lägg sedan den lilla degklumpen i en plastlåda och låt den stå framme hyfsat varm ca. 3 timmar och jäsa.

ojäst


Degen
20g jäst
3,5dl vatten
400g vetemjöl special
65g rågmjöl (siktat)
65g grovt fullkornsvetemjöl
lite olivolja
salt
en rejäl hand valnötter

Blanda mjölet med fördegen och vattnet med utrörd jäst.
Kör i maskin ca. 5-6min

häll i olivoljan, salt och valnötterna


fortsätt köra i assistenten i ca. 6-7minuter så att det blir en fin deg.


låta jäsa i en inoljad plastback i ung en timme.

baka ut till två mindre bröd och låt sedan dess jäsa en timme så att dom blir dubbelt så stora ung. pensla med vatten och strö över lite siktat rågmjöl.

sätt ugnen på 250grader och sätt in bröden och spraya vatten över med en blompruta. Sänk värmen till 200 grader och grädda i sammanlagt ca. 50min.

Resultatet

2 kommentarer:

  1. Hej Cristoffer! Jag har bestämt mig för att börja baka allt mitt bröd själv efter att ha läst boken Hemlige Kocken. Kanon då att det finns sidor som denna, men jag undrar om du skulle kunna förklara och utveckla kring det här med fördeg? Har aldrig hört talas om det, ens under hemkunskapen!

    SvaraRadera
  2. Hej J,
    Om jag förstår saken rätt så får man lite bättre jäsförmåga i degen om man gör just en fördeg. Det blir lite mer "bakterier" och lite "surdeg light" även om man bakar med jäst och då lite bättre hållbarhet på brödet bla.

    Även skorpan på brödet skall bli lite bättre om man använder fördeg men det vet jag inte ritkgit om man kan stå för.

    SvaraRadera