fredag 30 april 2010

Kumminbröd

Deg gjordes direkt utan fördeg på följande:
7,5dl vatten (men om du skall göra detta recept så ta mindre)
lite jäst

rör ut jästen i vattnet (ljummet)

tillsatte sedan
300g grovt rågmjöl
någon deciliter rågsurdeg
600g Vetemjöl (Manitoba)
en rejäl laddning krossad kummin
salt

Körde i maskin ca. 10-12min


lät jäst i inoljad plastback i 1,5 tim lite drygt

före


Efter


Upp på bakbordet och baka till 2 limpor


Låt jäsa i 45 min.
För min del så var degen lite för vek och borde ha jäst i korgar (som jag tyvärr inte har)

Sedan in och grädda i 45 min och spray över lite vatten med blomspruta så att det blir lite skorpa på brödet.

2 kommentarer:

  1. Hardcore. Vad har du för assistent egentligen, som klarar 7.5 dl vatten? Hushållsassistenten from hell?

    SvaraRadera
  2. nej då.

    Jag har en gammal hederlig Electrolux med årgång 1981. (tack svärmor!)

    Modellen säljs faktiskt än idag fast under namnet Ankarsrum,
    http://www.bagarenochkocken.se/shop/show_product.asp?artnr=aakm6120b&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D116&cat_id=116

    Jag har faktiskt funderat på en Kitchen Aid utifall maskin skulle braka samman här hemma med tanke på åldern men nackdelen är som bekant att degskålen inte är så stor.

    SvaraRadera