tisdag 15 juni 2010

Bonnabröd med pumpakärnor

Har passat på att baka lite "bonnabröd" med lite pumpa kärnor så här på en tisdagskväll. Inte det mest exklusiva bröd man direkt kan baka med det fyller som sagt sin funktion med bröd i magen även om det är långt från surdegsbröd med flera dagars jäsningar. Här är det ICA-jäst som sätter sprutt.

5dl ljummet vatten
1/2 jästtärning
lite smör
lite sirap
Mjöl 700gram (blandade vad skafferiet hade att erbjuda dvs lite rester av grovt rågmjöl, lite fullkornsvetemjöl och lite vanligt vetemjöl)
En näve pumpakärnor
lite brödkyddor (någon marknadsblandning jag hade i skafferiet)

lös upp jästen vattnet och häll i sirap och mjukasmöret.
Blanda sedan i mjölet

Kör i maskin kanske knappa 10min
häll upp degen i en inoljad plastback och låt jäsa 45min

Bakade sedan ut två limpor att jäsa i två korgar som jag har (dessa är i minsta laget för denna sats men man tager som sagt vad man haver). Bild före jäsning

Lät jäsa knappa 40min

Sedan in i ugnen 225grader (bakade på stenskiva) i en halvtimme (mitt blev för lite i 24 min. (har man lite stressigt så...)

voilá!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jätte bra blogg. Tänkte bara fråga dig vart du fick tag på korgarna du låter bröden jäsa i?

    Simona

    SvaraRadera
  2. Kommer faktiskt inte ihåg vart jag köpte dem. Tror faktiskt det vara antingen på ICA eller cervera eller motsvarande.

    SvaraRadera