söndag 6 juni 2010

Ett gott levainbröd

Idag så blev det då ett gott bröd av russinjästen. jag började som sagt i fredags med att blanda lite russinjäst, mjöl och vatten och sedan matade detta lördag morgon och kväll i enlighet med Pain de Martins recept på "folklevain" fram till steg 3.

I morse gjorde jag sedan baket genom att blanda:
600g levaindeg
120g grovt rågmjöl
120g fullkornsvetemjöl
360g Vetemjöl special
knappt 4 dl vatten
lite salt

Detta kördes i assistenten i kanske 12 min och lades därefter i i plastlåda för jäsning (knappt 3 tim)


efter jäsningen delade jag upp degen i tre delar, två fick lov att jäsa i korgar och ett bröd fick jäsa i en rund deg.


Efter en slutjäsning på ca. 1 tim penslade jag det runda brödet med vatten och strödde på lite solroskärnor och de två korgbröden fick lov att bakas naturellt utan några snitt eller garnering. Bakades ca. 50 min i ugn (sprutades in lite vatten vid insättning) på 250grader som sänktes till 225 gracer efter 5 min.




Måste säga att detta faktiskt blev ett riktigt gott bröd, knaprig skorpa och lite syrligt luftigt innanmäte. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar