torsdag 10 juni 2010

Kalljäst bröd på rester

Vid föregående brödbak så blev det en liten "slatt" över av fördegen/levainen. Istället för att slänga degklumpen så beslutade jag mig för att helt sonika spara den i i burken i kylen.

Efter 3 dagar så tog jag fram burken från kylen


Lade innehållet i en skål och matade med lite mer vetemjöl och vatten så att den blev ny fräsch fördeg. Denna lät jag stå framme ca. 2 timmar och jäsa

Sammantaget vägde denna fördeg knappa halvkilot

Därefter lade jag "levainen/fördegen" i assistenten och fyllde på med rester jag hade i skafferiet dvs lite rågsikt (usch och fy för blandmjöl) och vetemjöl och lite vatten och salt. Körde i assistenten i kanske 10 min så att det blev en smidig deg


Degen lades därefter i plastbacken och plattades till med händerna. Då jag är heltidsarbetande och enbart kan baka antingen någon timme eller två kvällstid eller på helgen så är det ju lite svårt många gånger med jäsning. Så denna gång fick jag helt enkelt lov att kalljäsa iställd i kylen.


Efter ca. 21 timmar (sömn+tågresa+arbetsdag+tågresa..) så såg degen ut så här, bubblig och fin.


Degen som vägde dryga kilot stjälptes sedan upp i två brödkorgar och fick lov att jäsa i rumstemperatur i ca. 2 timmar. Däefter in i ugnen (denna gång i varmluft och på granitstenen) dryga halvtimmen.

resultatet blev faktiskt helt prima, kanske inte det mest spännande brödet men samtidigt helt gjort på rester och överblivet och utan jäst. Bea tyckte i vart fall brödet var gott lite ljummet med en ostskiva.

2 kommentarer: