lördag 26 juni 2010

Klilimpor dagen efter

Jag fick en klick levaindeg över sedan torsdagen som jag tog tillvara på genom att spara i en glasburk i kylen. Förvånasvärt mycket jäskraft i degen då den lyckas krypa ur en stängd glasburk med gummipackning.

1 st gammal jäsdeg (omkring 200g)
Fräschade upp denna genom att blanda i lite vatten och vetemjöl special så att den totalt sett vägde 400g. Lät sedan denna stå (täkt mes plastfolie) i rumstemperatur i 4 timmar (Vilken är en bra stund så att man hinner iväg och paddla lite kajak).


Efter dessa fyra timmar hivade jag ner degen i assistenten och tillsatte:
Degen enligt ovan
200g Vetekli
70g Fullkornsvetemjöl
250g vetemjöl special
3,5dl vatten
en skvätt balsamvinäger (varför vet jag egentligen inte...)
Lite salt

Knådade en 10-12 min


Lät sedan jäsa i plastback ca. 2 tim, därefter uppstjälpt i två korgar och jäsa ytterligare 1,5tim.

Därefter penslas med vatten och strödde över lite havregryn och in i ugnen 225 grader 45-50min.


Nu tänkte jag äta upp någon skiva eller två tillsammans med gårdagens rester från midsommarkalas med goda vänner.

2 kommentarer:

  1. Vad använder du för bok när du letar recept?

    SvaraRadera
  2. Jag har två stycken böcker utav Jan Hedh och läser några få bloggar. Sedan brukar det vara recept på mjölpaket och man kan söka på internet.

    Egentligen så har man bara någorlunda rätt proportioner mellan mjöl och vatten så tycker jag man kan improvisera ganska så friskt.

    Just detta brödet finns ett liknande recept i Hedhs bok.

    SvaraRadera