onsdag 20 november 2013

God källarfranska

Hej!

 Nu blir det nya bullar här på bloggen när jag kommer in och skriver lite på Cristoffers blogg om mitt bakande. Jag skulle väl vilja påstå att det numera inte bara kommer vara bröd, utan både mat och bak här på bloggen.

Idag gjorde jag källarfranska, första gången jag testade på att baka det brödet. Receptet är rätt så enkelt och man jäser precis innan man skjutsar in brödet i ugnen.

Till baket behövs

5 dl vatten
50 gram jäst
2 1/2 msk olja (jag använde olivolja)
1 msk socker
1 tsk salt
12 dl vetemjöl (nån dl till om det behövs)

Börja med att smula ner jästen i bunken, värm vattnet fingervarmt och häll ner i jästen och blanda ihop dessa. Ta sedan i olja, socker och saltet och rör om. Tillsätt mjölet bitvis och arbeta upp till en deg. Jag använde vanlig degvisp, har du en matberedare så går ju det bra det med!

Mjöla bordet, knåda degen lätt och dela sen upp den i tre delar. Varje del rullas till längder och sen skär du upp lagom stora bitar, ca 2-3 cm i tjocklek. Jag fick ca 12-14 bitar per längd. Platta till varje del lite och doppa ena sidan i mjöl, lägg sedan mjölsidan upp på bakplåten. Jag körde bakplåtspapper på.

Sen ska dessa bullar jäsa under bakduk i en 40 minuter. Slå på ugnen på 250 grader. Jag gräddade sen bröden i 8 minuter vardera i mitten av ugnen. Tiden kan variera upp till 10 min. Sen lät jag bröden vila under bakduken medan svetten fick lacka på ett träningspass. Ett tips dock är att chockfrysa in det mesta av brödet, så att det känns färskt när man väl tar fram det ur frysen för att ätas.

Jo, nu har några bullar åkt ner i magen och gott var det :)

Lycka till!! /Bagareberg

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar