söndag 10 oktober 2010

Nattjäst enkelt rågbröd


Ett mycket enkelt bankat bröd som ger två mindre limpor. För större limpor krävs nog maskin.

På kvällen
Blanda ut några flingor jäst i 4dl vatten i en större bunke. Sedan tillsätter lite salt och mjöl
som blandas i degspadet. I mitt fall tog jag denna gång:
2dl fint rågmjöl
2dl fullkornsvetemjöl
4dl Vetemjöl special

Täck sedan bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur under natten.

På morgonen
Häll ut den jästa degen på mjölat bakbord och stöt samman degen och vik i hop till ett paket och låt jäsa ca. en halvtimme. Dela sedan klumpen i två delar och rulla samman till två limpor. I mitt fall lät jag denna gång bröden jäsa i brödkorgar i ca. 45 min. Värm upp ugnen med baksten till 250grader.

Sedan in och grädda bröden i ca. 45 min och där jag hade en liten plåt på botten av ugnen så att att jag kunde kasta in lite vatten när jag satte in bröden så det blev ångigt och fuktigt i ugnen (=god skorpa på bröden).

gott gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar